De
maand loopt te einde en daarmee ook het thema. En ik ben blij
toe. Voorlopig geen thema, ik ben het thema.
240903
Hij
last, soldeert, timmert, giet, perst, walst zijn eigen hel.
En het is goed zo, want hij verdient niet meer.
Mijn
eerste aanraking met computers was in 1980. Mijn vader kwam
thuis met een zelfbouwpakket genaamd Hobbit waarin een Acorn
Atom zat, een zeer geavanceerde, modulaire computer met hires
graphics (256x192) en de RISC-achtige 8-bit 6502 processor met
3 registers, draaiend op 1 MHz gekoppeld aan een pipeline met
1-byte-prefetcher. Programma's werden opgeslagen op casette met
300 baud, of je tikte ze over van listings. Deze machine is uiteindelijk
helemaal uitgebouwd naar 40K ram, een 65C02 op 2 MHz, meerdere
option-roms, 2400 baud modem en 360K diskdrive. Ik had 1 flop
waar ik alles wat ik had op bewaarde en die is nooit volgeraakt!
[niet
via Cioran, maar via socialfiction,
via google,
tot ik dacht, waar heb ik dat woord oorbeek deze week eerder
gelezen. Wat is het
www is klein en smal en kort en snel en zonder primeur]
210903
Geld en fotografie
zijn gelijkwaardige totaliserende systemen, om alle subjecten
binnen één enkel globaal netwerk
van waardering en behoefte, te binden en te verenigen. Het zijn "levelers", "democratizers",
die een nieuwe reeks van abstracte relaties tussen individuen
stichten, die als werkelijk ervaren worden
Ik was wat
aan het filosoferen over de spiritualiteit van computers
en meer van dat soort kul en gelul over 1/0, aan/uit, ja/nee,
zijn
of
niet zijn, toen ik kwam op:
De motor van iedere fascinatie loopt op ontkenning en bevestiging
ofwel haat en liefde.
Zoveel
als ik kan verlangen naar een postindustrieel tijdperk gevoed
door
nostalgie zo kan ik ook dwepen met de schoonheid
het industriële landschap of een fabriek. Jaren heb ik in
de vakanties gewerkt in een mengvoederfabriek, een betonnen blok
van vijftig meter hoog vol met stampende, schuddende, en ronkende
machines. Hier werd met geweld veevoer gemaakt, natuurlijke grondstoffen
door machines verkracht tot gladde korrel. Stof was het zweet
van het proces, dat je overal rook, dat in je poriën ging
zitten.
Een
fabriek is eigenlijk een grote machine, een lichaam. Voor worden
er
grondstoffen in gestopt en achter wordt het product
uitgepoept. De arbeiders zijn de enzymen van het proces, zij
bewegen zich door het lichaam met het enige doel: continuïteit
van het proces. Het proces is de ziel van de machine, en de arbeider
verliest zich hierin. Zijn lichaam wordt onderdeel van het lichaam;
hij wordt een machine in het lichaam van de machine.
Regelmatig
heb ik in de schemering en zelfs 's-nachts op
het dak gestaan bij de rode neonletters. In mijn herinnering
waren het zwoele zomeravonden. Onder mijn voeten denderde het
proces door. Maar hierboven kon ik de schitterende vormen ervaren,
de verschillende kleuren en vormen kunstlicht. In de verte rijden
auto’s over de snelweg, het water schittert en in de schaduw
de contouren van de binnenvaartschepen. En veel landelijk duister.
Op deze momenten kun je niet ontkennen dat het zo moet zijn.
De fabriek is een natuurlijk lichaam in het landschap. Mijn god,
het zal toch geen liefde zijn?
110903
Hoe zal het
lichaam onderdeel worden van deze nieuwe apparaten en economieën,
sociaal, instinctief, technologisch?
080903
Dit is de originele ponskaart waarmee de verlichting
werd ontstoken bij de opening van het Evoluon
In de archieven van Ernst Leefsma bleek een beeldplaat
uit 1969 aanwezig te zijn met daarop een 12 minuten durende film
over het Evoluon!! Geweldig om al deze beelden uit de beginperiode
nog eens terug te zien!
De wereld is vergaan, haar naam spelde een nieuw getal,
het licht viel van de sterren af: verdwaald.
Eenzaam lag de goede aarde te wenen
over zoveel wederkeer van liefde en
haar weelde sloeg in lentebloemen neer.
En de vogelen vervolgden het lied
dat lang geleden was gestaakt
zo ongemerkt,
dat wij vergaten hoe het tot zwijgen was geraakt.
Gerrit Achterberg
070603
Niet alleen
dat het mijn gezichtsveld vermechaniekt, postindustriële
verfijning ten spijt, mijn gehoor, o mijn gehoor. Want het vreet
zich een gat met snijdende resonans: er loopt weer eens bloed
uit mijn oor.
030903
complexe abstractie versus een dodelijk duidelijke concreetheid.
Korte hoofdstukken met wisselende stijlen. Een stijl als een
palet. Welafgewogen toegepast. De man zit bij het raam en hij
staart naar de maan. Versus. Afgeschermd door materie, de materie
die het wezen doorlaat, doch beschermt tegen ruis. De raam ordent
de informatie, maakt het te pruimen. Begrenzing is het sleutelwoord.
Beperking als middel tot verruiming. Middelen tegen de verstikkende
weidsheid. Ken jij er nog een paar?
020903
"[Ik wil] er op wijzen dat de beweging die ik zojuist verklaard
heb, een even noodzakelijk gevolg is van de bouw en de onderlinge
verhouding der organen -, die men met het blote oog aan het hart
kan waarnemen -, en van de warmte van het hart - die men er met
zijn vingers kan voelen -, en van de aard van het bloed - die
men door ervaring kan leren kennen -, als de bewegingen van een
uurwerk volgen uit de kracht, de vorm en de verhoudingen van
zijn gewicht en raderen" (Descartes 1637: 86).
ritueel:
Ik ga zitten op mijn luxe bureaustoel die ik aan mijn gewenste
stand kan aanpassen en ik druk op het soepele knopje van
mijn machine. Een vertrouwde pieptoon, de ventilatoren beginnen
te zoemen, het 19 inch beeldscherm knippert vervaarlijk en
na verloop verschijnt het inlogscherm van windows XP. Vervolgens
begin ik als een robot allerlei programma's te openen, knoppen
van allerlei aard te beroeren, toetsen, muisknoppen, virtuele
buttons, hyperlinks.
En jij sporadische lezer hebt vast een vergelijkbaar ritueel
en wij zijn met die rituelen verbonden via het machinenetwerk
Op zich is dit al niets opzienbarends meer, het is in enkele
jaren een ordinair gegeven geworden. Deze gewoonte heeft een
vorm gekregen en die vorm is verrot moeilijk te doorbreken. Die
vorm bepaalt namelijk de inhoud: van de hak op de tak, steeds
sneller en steeds korter.
De machine bepaalt tijd en met het
toenemen van de snelheid draagt de tijd minder informatie.
Het
moderne idee van vooruitgang is het opvoeren van snelheid. Het
stukje dat ik nu neertiep kan ik binnen 3 seconden wereldwijd
toegankelijk maken. Door de toegenomen snelheid denk ik ook korter
na; het vervaardigen van tekst gaat sneller. Teksten worden slechter
en minder waard in het ergste geval waardeloos.
Je gaat ook sneller en vluchtiger lezen, een
tekst van meer dan 150 woorden wordt teveel. Je pakt er in de
vlucht een paar steekwoorden uit, als die steekhoudend zijn lees
je er een beetje het zinnetje eromheen, als dat nog boeit lees
je het hele stuk om het vervolgens snel te vergeten.
De
kans dat daarom iemand nog deze regel leest is nihil, kan net
zo goed ophouden of lekker gek gaan doen.
Pielemoosch,
zuk zuk, belli belli, je moeder is een trellivel, je vader
een zapverloor, je zus een nemnem en ik verloor.
010903
een woord vooraf
Al
jaren stel ik belang in de mate waarin de mens wordt voortgebracht
door dat wat hij zelf voortbrengt. Deze fascinatie zag ik prachtig
verbeeld in de tentoonstelling die
zweite Schopfung, die
ik vorig
jaar in september in Berlijn zag. Het leek me aardig
om met dit onderwerp dit themalog-experiment te beginnen, waarbij
het de bedoeling is om iedere maand een ander thema aan te
snijden. Een zoveelste poging tot verruiming door beperking
voor een non-disciplinair.
Ik
zie knoppen, ik voel ze, ik hoor ze en soms ruik ik ze en
zitten ze in mijn kop.